Jakie aspekty należy uwzględnić podczas tworzenia koncepcji układu tras rowerowych?

W ostatnich latach można było zauważyć rozwój infrastruktury rowerowej – zarówno w wielkich miastach, jak i na terenach wiejskich. Nic w tym dziwnego! W ciepłe dni Polacy coraz chętniej przesiadają się na dwa kółka. To nie tylko spora oszczędność w porównaniu z użytkowaniem samochodu, lecz przede wszystkim przyjemna dawka aktywności fizycznej. Co zarządcy miejscowości muszą brać pod uwagę podczas planowania tras rowerowych?

 

Ścieżki rowerowe dla wszystkich

Ścieżki rowerowe powinny umożliwiać lokalnym społecznościom komfortowe, krótkie podróże: do pracy, szkoły, na uczelnię czy na zakupy. Jednocześnie powinny być tak rozbudowane, by chętnie korzystały z nich osoby wybierające się na dłuższe przejażdżki rekreacyjne, a także Ci, dla których nowobudowana trasa będzie tylko fragmentem całodniowej wyprawy. Podczas projektowania tras rowerowych specjaliści powinni wziąć pod uwagę też różne typy rowerów, które będą się po nich poruszać, w tym np. rodziców z dziećmi w przyczepkach rowerowych, czy osoby niepełnosprawne na rowerach trójkołowych. Ścieżki powinny być na tyle szerokie, by wszyscy zainteresowani mogli z nich bezpiecznie korzystać.

 

Specyfika jazdy na rowerze na  Górnym Śląsku

Ścieżki rowerowe powinny zachęcać okolicznych mieszkańców Górnego Śląska, by przesiedli się z samochodów na jednoślady. To oznacza, że jazda na rowerze daną trasą nie może być zbyt trudna. Podczas projektowania tras rowerowych zwraca się uwagę, by trasa wpisywała się w ogólny system tras rowerowych, wypracowany w ramach wyprzedzających prac studialnych, wykonanych w oparciu o szereg analiz o odpowiednim stopniu dokładności, czy pakiecie pozyskanych danych.  Poza tym jazda powinna być w miarę płynna, by nie zmuszać rowerzystów do częstego zatrzymywania się (np. na światłach) i ruszania.